۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 1006840

نقش بازی در رشد فکری، ذهنی و حتی جسمانی کودک نقشی واقعی و جدی است.

نقش بازی در رشد فکری، ذهنی و جسمانی کودکان

یک روانشناس و استاد دانشگاه با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: اصل تربیت کودک با بازی درآمیخته و همراه است.

دکتر مراد روشن بین می افزاید: در مورد نقش بازی در تربیت کودک به قدری تأکید شده که باید کودک را از همان آغاز کودکی با بازی کاملا پیوند دهیم چراکه نقش آینده او را تعیین می کند و در واقع هر آنچه می خواهید کودک یاد بگیرد در بازی نهفته است چراکه بازی تبدیل به آینده او می شود.

این استاد دانشگاه با آوردن مثالی در این باره می گوید: هنگامی که دختربچه ای با عروسک خود بازی می کند هر آنچه والدین با او رفتار کرده اند را با عروسکش اجرا می کند و در واقع با شیر دادن به عروسک، خوراندن دارو به او، بازار بردن عروسک و غیره دارد زندگی آینده خود را تمرین می کند.

روشن بین درباره مشارکت والدین در بازی کودکان به روش استاد شاگردی اشاره می کند و توضیح می دهد: والدین باید در کارها با کودک همکاری کنند، در کارها و بازی او مشارکت کنند و کودک را نیز در کارهای خود مشارکت دهند. این روش تربیتی همان نقش آموزشی کاربردی است که در واقع روش استاد شاگردی است که یکی از بهترین روش های آموزشی به همه انسان ها برای تمام سنین است.

این روانشناس معتقد است: چنانچه کودک همبازی ندارد برای او همبازی بخرید. همبازی خریدن به این معنا که برای او وقت بگذارید و گاهی از همبازی های او در فامیل یا همسایه های قدیمی دعوت کنید یا کودک را نزد آن ها ببرید و چنانچه همبازی پیدا نشد خود والدین با او وارد بازی شوند چراکه زندگی های امروزی سبب فاصله افراد از یکدیگر شده است بنابراین کودکان در خانه های آپارتمانی تنها و بدون همبازی مانده اند. 

فایده بازی ها

این استاد دانشگاه می گوید: بازی فایده های زیادی دارد و رشد دهنده جسمانی و فکری است و ذهن را فعال می کند. همچنین بازی هایی که تقویت قوای ذهنی را انجام می دهند با ایجاد هماهنگی بین چشم و دست، سبب پیوند عضلات و اعصاب می شوند. 

روشن بین درباره نقش بازی در آموزش به کودک تصریح می کند: آموزش عمیق و ماندگار مفاهیم درسی به کودکان نیز باید با بازی های گوناگون انجام شود تا از این طریق مهارت های زندگی از جمله همدلی، بارش فکری و هماهنگی فکری را یاد بگیرند. بنابراین هر قدر آموزش مهارت ها از طریق بازی از سنین پایین تر کودکی انجام گیرد اثرات بیشتر و بهتری خواهد داشت.

وی به تأثیر بازی ها اشاره می کند و ادامه می دهد: برای مثال برای تقویت حس جست و جوگری کودک با او قایم باشک بازی می کنیم و او یاد می گیرد خود را چگونه پنهان کند و یا برای پیدا کردن، چگونه جست و جوگری کند.

نقش بازی های فکری در رشد اجتماعی کودک

این روانشناس می افزاید: برای افزایش تعامل با همسالان و کاهش گوشه گیری در کودکان خجالتی باید او را وارد گروه همسالان کرد تا تعامل ایجاد شود و توسط گروه نقش بگیرد تا کم کم گوشه گیری او از بین برود چراکه گروه نقش ایجاد می کند و به خودی خود برخی پدیده ها را شکل می دهد.

آموزش اصل همکاری و فعالیت گروهی

وی بیان می کند: هنگامی که والدین، در کارهایی مانند غذا پختن، نظافت منزل و غیره کودکان را مشارکت می دهند در واقع کار گروهی صورت می گیرد که در آن نقش ها مشخص شده است و کودک متوجه نقش خود می شود و حتی ظرفیت های او در کار گروهی نشان داده می شود که در چه مهارت هایی می تواند فعالیت کند.

تأثیرات روانی و خانوادگی بازی های فکری

روشن بین می گوید: از جمله تأثیرات روانی و خانوادگی بازی های فکری تقویت اعتماد بنفس و خودباوری در کودک است چراکه هنگام بازی کودک می فهمد چه توانمندی هایی دارد و چه کارهایی را بلد است انجام دهد و یاد می گیرد که ممکن است در بازی یک بار برنده و بار دیگر بازنده شود. همچنین می آموزد که بازنده بودن همیشگی نیست بلکه گاهی می توان پس از بازنده شدن دوباره شروع کرد و برنده شد.

افزایش  همسبتگی و تعاملات مثبت خانوادگی

این استاد دانشگاه اذعان می کند: امروزه یکی از معضلات جدی در خانواده ها نبود تعاملات و همبستگی های مثبت است به این معنا که هر کسی ساز خود را می زند که این موضوع بدترین خطر برای بنیاد خانواده است چراکه در چنین حالتی خانواده درمانده می شود و نمی تواند بین اعضای خود تعامل ایجاد کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در آینده

روشن بین تصریح می کند: یکی از بهترین عواملی که می تواند به پیشگیری از آلزایمر در بزرگسالی کمک کند یادگیری مداوم است. بنابراین باید کودک را به گونه ای تربیت کرد که همواره میل به یادگیری داشته و باور کند که می تواند در هر وضعیتی بیاموزد و باور یادگیری را در او نهادینه کنیم تا در آینده از خطر ابتلا به آلزایمر دور بماند.

کاهش استرس ها

این استاد دانشگاه درباره تأثیر بازی بر کاهش استرس می گوید: در بسیاری از موارد حتی بزرگسالان نیز توصیه به بازی شده اند که وارد یک بازی از جمله انجام تمرینات ورزشی، رفتن به باشگاه، استخر و غیره شوند چراکه همه این فعالیت ها نوعی بازی محسوب می شوند و با ایجاد تعامل می توانند استرس های روزانه را کاهش دهند.

روشن بین به والدین توصیه می کند: از آنجا که بازی اساس زندگی کودک است بازی هایی را برای او انتخاب کنید که جایگزین مناسبی برای بازی های رایانه ای و موبایل باشد که چیزی جز گوشه گیری، انزوا و افسردگی برای کودک ندارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.